Tabolu cu peisaj urban, reprezentand strada Gabroveni din centrul vechi Bucuresti
Valentin Baban expune lucrari recente, realizate in vara anului 2017, in plein-air,in tabara de creatie de la Partizani, si nu numai, folosind tehnica uleiului, asezat pe panza, de obicei, cu cutitul. Portul Tomis, Marea Neagra, flori specifice Deltei Dunarii, lacuri, tufe de flori, drumuri linistite si arbori au adus in panzele expuse elemente ce contureaza definitia drumului sau artistic. Un peisaj inseamna pentru pictor luminisuri, copaci strabatuti de ecleraje prin desisul umbros al vegetatiei , contrastul la maxima intensitate a luminii si umbrele obtinute din pete accentuate de culoare, concurand la plasticitatea compozitiilor capabile sa ne marturiseasca iubirea pictorului pentru aspectele pitoresti ale naturii.
Aparute ca un ecou al temperamentului sau, lucrarile ilustreaza momentele de gratie ale detaliilor fitomorfe, manifestate prin nenumarate modulatii de forme interpretate, alaturate variatiunilor imprimate de tonalitati. Asupra componentelor imaginii intervin linii directoare, individualizand fiecare traseu plastic, pe care artistul il sugereaza cu ajutorul raportul dintre tonuri, concentrate in intensitati de mase cromatice reci sau pastelate prin amestecuri rafinate.
De la figurativul in care realitatea este redata dupa reperele ei recognoscibile, Valentin Baban ajunge la sinteze plastice foarte expresive, unde vizibilul este evocat in sugestii formale create din pete de culoare gestuale. Suprafete ale apei purtatoare de barci, maluri sustinand case arhaice, detalii vegetale inconjurand balti ori marine unde cerul acopera lumea cu griurile sale fascinante, stanci lovite de valuri, creand sonoritati si arbori care intretaie cu amplele corole imaginea structurata echilibrat, sunt ilustrate alaturi de reprezentari citadine amintind atmosfera unor vremuri indepartate. Cartierul vechi al orasului Constanta, Strada Covaci din Bucuresti, Portul Tomis se alatura unui peisaj rural cu case din Delta, compozitii cu nimic mai prejos decat frumoasele abordari ale florilor care, fie ca sunt lalele, fie ca sunt irisi, au aceeasi noblete in reevaluarea pastei si in modul cum sunt distribuite componentele tehnice, astfel incat lucrarea sa se ordoneze dupa unul sau mai multe puncte de referinta, dupa centre de interes impastate, care sa radieze o nota meditativa in jur. Mai calde sau mai saturate, estompate sau contrastante aceste substante calorice, trec dincolo de tehnic, imprimand un dinamism vizibil atunci cand dominantele de pete nuantate sunt alaturare, creand prin dispunerea lor mase de culoare puternice, alaturari de inchis-deschis ori de complementare, in care descoperim o miscare interna a imaginii.
Dominand caracterul de impresie asupra momentului, luciditatea artistului reuseste in acest context sa extraga privelisti ascunse ale naturii, carora le imprumuta sentimentul sau de stabilitate si de meditatie, care este dominant. In aria preocuparilor permanente, Valentin Baban ramane atasat de spectacolul lumii vegetale, de lirica indusa de misterul oraselor altor timpuri, de ingenuitatea pe care anumite pasage din compozitiile sale o transmit in afara tablourilor, oglinda a interioritatii sale si a momentelor de expansiune a trairilor directe in fata subiectelor selectate, relationate cu vastitatea lumii terestre.
Ana Amelia Dinca,
critic de arta