Instrument de lucru pentru profesorul de limba franceza si, deopotriva, pentru elevul de clasa a V a care invata aceasta limba in regim L1, prezentul Manual de limba franceza atrage de la bun inceput prin dimensiunile rezonabile si incurajatoare (format, numar de pagini - 120), prin cromatica si calitatea ilustratiei si cea a tehnoredactarii.
Manualul se deschide cu enumerarea competentelor generale si a celor specifice prevazute in „Programa scolara pentru disciplina Limba moderna 1, clasele a V a – a VIII a, Bucuresti 2017”, formulate in conformitate cu prevederile CECRL (Cadrul European Comun de Referinta Pentru Limbi).
Continuturile prezentului manual, semnalate atragator in « Sommaire illustré », abordeaza efectiv tematica recomandata de Programa scolara : copilul despre sine, copilul si universul sau, rutina cotidiana, domeniile de interes pentru copii, elemente de cultura si civilizatie franceza / francofona ( in toate unitatile: 0 - „C’es parti !”, 1 - „Ça y est, ils arrivent !”, 2 - „Dans la famille de Célie”, 3 - „Les enfants vont au collège, 4 - „Une maison de rêve”, 5 – „ Je communique avec mes copains”, 6 – „Un tour dans la capitale”, 7 – „La ville est à nous”, 8 – „Au revoir les amis!”).
Ghidul de utilizare a manualului este deosebit de util profesorului dar si elevului, explicand clar modul concret de utilizare a prezentului manual, atat in clasa cat si acasa, atunci cand elevul lucreaza independent, pentru consolidarea cunostintelor noi, prezentate in clasa si pentru efectuarea temelor.
Manualul raspunde perfect cerintei fundamentale a invatamantlui modern: formarea elevilor in vederea comunicarii eficiente intr-un univers marcat de o extraordinara deschidere a orizonturilor, sub semnul globalizarii, a integrarii lor, ca cetateni europeni, intr-o lume a dialogului intercultural, in care trebue sa avem curajul exprimarii opiniilor personale, bazate pe o argumentare pertinenta. O societate in care sa evoluam in spiritul tolerantei, al solidaritatii, al egalitatii de sanse.
Logic si judicios structurat in opt unitati de invatare, o recapitulare initiala a cunostintelor dobandite in clasele anterioare (in cadrul Unitatii 0), doua recapitulari curente si o recapitulare finala, care propun modalitati de evaluare initiala, curenta si sumativa prin activitati complexe, variate, atragatoare si valorizante pentru elevi, manualul este insotit de un grupaj de dosare de cultura si civilizatie franceza / francofona care propun elevilor sa faca incursiuni in literatura de limba franceza adecvata varstei lor (albumele de benzi desenate), in muzica franceza de ieri si de azi, in universul artelor vizuale, asa cum poate fi el descoperit in muzeele din Franta.
O importanta cu totul speciala are dosarul care propune aprofundarea cunostintelor despre Uniunea Europeana, spatiu in care elevii nostri traiesc, studiaza, muncesc si isi construiesc drumul viitor in viata de adult.
Prezentul manual este de asemenea insotit de Anexe recapitulative privind literele si sunetele limbii franceze, instrumente esentiale pentru insusirea unei pronuntii si scrieri corecte a elementelor comunicarii in limba franceza, precum si de o Anexa cuprinzand elementele lexicale achizitionate de elevi de-a lungul celor opt unitati de invatare.
Fiecare unitate este logic structurata in vederea achizitionarii si consolidarii de cuvinte noi pentru o imbogatire constanta si progresiva a vocabularului limbii franceze, in stransa legatura cu tematica propusa ; in acelasi spirit, elemente de gramatica functionala (acte de vorbire / functii ale limbii / conventii socio-culturale / elemente de constructie a comunicarii), prevazute de Programa scolara, se regasesc in cadrul fiecarei unitati de invatare, la fel ca si diferitele elemente gramaticale (in limitele prevazute in Programa Scolara a disciplinei) necesare comunicarii autentice in limba franceza, atat verbal cat si in scris.
Fiecare unitate se incheie cu un capitol BLOG si o deschidere spre cultura si civilzatia franceze / francofone, propunand elevilor activitati concrete de tip Proiect, legate de folosirea limbii franceze in cadrul unei comunnicari autentice, in situatii reproducand viata reala (realizarea unui album despre Franta, corespondenta intre elevi in format clasic sau comunicarea pe Internet, realizarea arborelui genealogic real sau imaginar, realizarea unui afis de prezentare a scolii sale / a unei scoli ideale, semnaland activitatile scolare si extrascolare la care pot participa elevii acelei scoli, descrierea locuintelor de ieri si de azi - propunand un posibil proiect despre castelele din Franta si din Romania, informatii despre generatia conectata - « Cyber-génération », capabila sa utilizeze blogul / forumul ca spatii moderne de comunicare, folosirea unor jocuri indragite de copii si adolescenti de tip « Chasse au tésor» sau « Jeu de l’oie », folosirea („citirea”) hartilor si a planurilor unor orase, „citirea” afiselor, a panourilor indicatoare sau de semnalizare, culminand cu intocmirea unui program de calatorie in Franta sau in alta tara francofona, un Proiect complex care va permite elevilor sa inteleaga utilitatea unei bune cunoasteri a limbii franceze ca instrument de comunicare in viata reala si care este o buna ilustrare a perspectivei comunicactionale in predarea limbilor moderne.
Se remarca o initiere in interdisciplinaritate, elevului fiindu-i propuse activitati in relatie cu geografia, istoria, muzica, artele vizuale, informatica, in cadrul sectiunilor Mon Portfolio 1 – « Mes pages culture » si Mon Portfolio 2 – « Mes pages géo », in felul acesta, elevul isi insuseste un vocabular minimal specific acestor domenii ale cunoasterii.
Manualul pune in joc cele mai moderne tendinte din didactica limbilor moderne, atat prin metodele de invatare propuse cat si prin materialele suport oferite de unitatile de invatare: documente quasi autentice / autentice in format scris, audio sau audio - video, atat pentru intelegerea orala cat si pentru cea scrisa, prin propunerea unor teme atractive pentru producerea de mesaje orale si scrise, explicit legate de viata reala. Consolidarea elementelor gramaticale se face prin exercitii de tip traditional, dar si prin modalitati de folosire a elementelor de gramatica functionala in situatii reale de viata cotidiana, care vor ajuta elevul de astazi sa devina adultul de maine, capabil sa comunice eficient in limba franceza pentru a studia, a munci , a se informa si cultiva, a calatori si a trai efectiv intr-un mediu francofon.
Manualul de fata este, ca orice manual, doar un suport la indemana profesorului de limba franceza, in demersul sau de inarmare a elevului cu notiunile, valorile si atitudinile cuprinse in Programa Scolara a disciplinei, dar un suport extrem de complex, de atragator si de motivant pentru elev, si, in acelasi timp, o adevarata provocare pentru profesor spre a tine pasul permanent cu cele mai noi evolutii din domeniu si spre a-si mobiliza permanent creativitatea si dorinta de a gasi noi si noi solutii pentru a face clasicul demers al predarii unei limbi moderne in contextul actual, tot mai atragator si mai motivant pentru elevii lumii de azi.